|
Projekt ustawy o rekompensatach z tytułu wzrostu cen energii elektrycznej w 2020 roku. |
- Wprowadzenie rekompensat z tytułu wzrostu cen energii elektrycznej w 2020 roku w stosunku do poziomu cen z 2019 roku.
- Rekompensata przysługiwałaby odbiorcom końcowym w gospodarstwach domowych, których dochód do opodatkowania nie przekroczył w 2019 roku pierwszego progu podatkowego i którzy w 2020 roku zużyją co najmniej 63 kWh energii elektrycznej.
- Wypłata rekompensat nastąpiłaby na wniosek odbiorcy przez przedsiębiorstwa obrotu w 2021 roku, poprzez korektę faktur o odpowiednie kwoty.
- Ustawa przewiduje 4 progi kwotowe rekompensat w zależności od wielkości zużycia energii.
- Koszty wypłaty rekompensat (kwoty równej sumie wypłaconych odbiorcom końcowym rekompensat) mają zostać sfinansowane środkami ze sprzedaży 25 mln uprawnień do emisji CO2, które stanowią część krajowej puli aukcyjnej w ramach nowego okresu rozliczeniowego EU ETS (unijny system handlu emisjami), rozpoczynającego się od 1 stycznia 2021 roku.
- Przedsiębiorstwa obrotu otrzymają zwrot kosztów, na wniosek złożony do Zarządcy Rozliczeń S.A. Dla wniosków dotyczących więcej niż 4 mln punktów poboru zwrot miałby nastąpić w ciągu 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku.
|
Projekt ustawy został opublikowany 24 lutego 2020 roku na stronach Rządowego Centrum Legislacji („RCL”). |
Aktualnie trwają konsultacje publiczne. Po zakończeniu konsultacji projekt zostanie skierowany do Stałego Komitetu Rady Ministrów. |
Projekt w największym stopniu wpływa na funkcjonowanie segmentu Obrót. Nakłada na przedsiębiorstwa obrotu dodatkowe obowiązki, takie jak: powiadamianie odbiorców o prawie do rekompensaty, przyjmowanie wniosków i ich weryfikacja, wypłata rekompensaty oraz czynności kontrolne w uzgodnieniu z właściwym naczelnikiem urzędu skarbowego.
Projekt przewiduje, że przedsiębiorstwa energetyczne prowadzące działalność w zakresie dystrybucji energii elektrycznej kwalifikują odbiorców końcowych do jednej z czterech grup uprawnionych do rekompensaty, której wysokość uzależniona ma być od wielkości zużycia energii elektrycznej w danym punkcie poboru.
|
|
Rozporządzenia w sprawie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu |
Projekty określają szczegółowe zasady funkcjonowania Funduszu Niskoemisyjnego Transportu ustanowionego ustawą o biokomponentach i biopaliwach ciekłych.
Projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków udzielania oraz sposobu rozliczania wsparcia udzielonego ze środków Funduszu – określa m.in. maksymalną wysokość wsparcia, katalog kosztów kwalifikowanych oraz intensywność wsparcia.
Projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych kryteriów wyboru projektów do udzielenia wsparcia ze środków Funduszu – doprecyzowuje podstawowe kryteria: (i) znaczenie projektu dla potrzeb rozwoju rynku, (ii) adekwatność i trafność zaplanowanych działań oraz metod ich realizacji, (iii) ocenę wysokości planowanych kosztów realizacji projektu w stosunku do zakresu rzeczowego, (iv) zdolności organizacyjne wnioskodawcy do realizacji projektu oraz przygotowanie instytucjonalne do wdrożenia.
|
Rozporządzenia zostały opublikowane w Dzienniku Ustaw 23 grudnia 2019 roku, a weszły w życie 24 grudnia 2019 roku. |
Ogłoszenie pierwszego naboru wniosków o dofinansowanie z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu planowane jest na I półrocze 2020 roku. |
Środki z funduszu mogą zostać przeznaczone m.in na budowę infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych oraz na produkcję biometanu wykorzystywanego w transporcie. |
|
Nowelizacja ustawy Prawo energetyczne |
Nowelizacja ustawy – Prawo energetyczne zawiera szereg zmian m.in.:
- kompleksowe uregulowanie kwestii magazynowania energii,
- wprowadzenie obowiązku instalacji liczników zdalnego odczytu,
- powołanie operatora informacji rynku energii, którego rolą będzie utworzenie i rozwój centralnego systemu informacji o rynku.
|
W listopadzie 2018 roku zakończono konsultacje publiczne projektu ustawy.
Kolejny (istotnie zmodyfikowany) projekt został opublikowany 23 grudnia 2019 roku. Projekt został skierowany na Komitet do Spraw Europejskich 11 lutego 2020 roku
|
Planowane jest skierowanie projektu do akceptacji Rady Ministrów w I półroczu 2020 roku. |
Projektowane rozwiązania będą miały wpływ na wszystkie segmenty działalności Grupy PGE, w szczególności na segmenty Obrotu i Dystrybucji. |
|
Projekt ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych |
Projekt ustawy zakłada umożliwienie rozwoju morskiej energetyki wiatrowej. Morskie farmy wiatrowe są istotne dla realizacji zobowiązań międzynarodowych w zakresie energetyki odnawialnej w horyzoncie długoterminowym. Stworzenie regulacji prawnych, które będą stymulować rozwój tego sektora jest kluczowe do ich osiągnięcia.
Projekt zakłada:
- Odrębny system wsparcia dedykowany technologii offshore, dopasowany do jej uwarunkowań technicznych i ekonomicznych polegający na przyznaniu tzw. prawa do pokrycia ujemnego salda, które będzie obliczone na podstawie LCOE instalacji (Jednostkowy koszt wytwarzania ee) offshore, w tym kosztów budowy przyłączenia, które w początkowej fazie będą obciążały inwestora.
- Liczne modyfikacje postępowań administracyjnych związanych z procesem inwestycyjnym, uwzględniające specyfikę inwestycji polegającej na budowie morskich farm wiatrowych.
|
Do 15 stycznia 2020 roku trwały konsultacje publiczne Projektu.
7 lipca 2020 Ministerstwo Klimatu skierowało do kolejnych uzgodnień międzyresortowych zaktualizowany po konsultacjach publicznych projekt ustawy.
|
Po zakończeniu procesu uzgodnień międzyresortowych i opiniowania, w trakcie którego zebrane zostaną dodatkowe uwagi organów administracji publicznej, projekt ustawy zostanie przekazany do rozpatrzenia przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów, a następnie przez Stały Komitet Rady Ministrów. |
Ustawa ta ma kluczowe znaczenie dla rozwoju morskich farm wiatrowych i tym samym dla spółki PGE Baltica, która jest odpowiedzialna za realizację Programu Offshore w Grupie Kapitałowej PGE i koordynuje przygotowania do budowy trzech farm wiatrowych. |
|
Projekt rozporządzenia Ministra Aktywów Państwowych w sprawie ceny referencyjnej energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii w 2020 roku oraz okresów obowiązujących wytwórców, którzy wygrali aukcje w 2020 roku. |
Zgodnie z projektem, zaproponowane wartości cen referencyjnych, za wyjątkiem tych odnoszących się do instalacji o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej większej niż 1 MW wykorzystujących do wytwarzania energii elektrycznej wyłącznie energię z wiatru na lądzie, a także instalacji o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 1 MW oraz o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej większej niż 1 MW wykorzystujących do wytwarzania energii elektrycznej wyłącznie energię promieniowania słonecznego, które zostały obniżone, są tożsame z wartościami cen referencyjnych przyjętych na 2019 rok.
Cena referencyjna w przypadku instalacji:
- o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej większej niż 1 MW, wykorzystujących do wytwarzania energii elektrycznej wyłącznie energię z wiatru na lądzie, wynosi 250 PLN/MWh (cena w 2019 roku wynosiła 285 PLN/MWh);
- o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 1 MW, wykorzystujących wyłącznie energię promieniowania słonecznego do wytwarzania energii elektrycznej, wynosi 360 PLN/MWh (cena w 2019 roku wynosiła 385 PLN/MWh);
- o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej większej niż 1 MW, wykorzystujących wyłącznie energię promieniowania słonecznego do wytwarzania energii elektrycznej, wynosi 340 PLN/MWh (cena w 2019 roku wynosiła 365 PLN/MWh).
|
Projekt rozporządzenia opublikowany 27 lutego 2020 roku oraz skierowany do uzgodnień oraz konsultacji publicznych. 2 kwietnia 2020 roku opublikowane zostały wyniki uzgodnień. Obecnie prace nad rozporządzeniem prowadzi Minister Klimatu. |
Skierowanie do uzgodnień międzyresortowych. |
W projektowanym rozporządzeniu zmianie uległy ceny dla instalacji wiatrowych i słonecznych, czyli technologii, które cieszyły się największą popularnością w przeprowadzonych dotąd aukcjach i które powinny zagospodarować większość budżetu tegorocznych aukcji. Rozporządzenie może mieć wpływ na ceny energii produkowanej przez instalacje wytwarzające energię z wiatru oraz fotowoltaiczne należące do GK PGE, które wezmą udział w aukcjach w 2020 roku. |
|
Rozporządzenie Ministra Klimatu z 7 kwietnia 2020 roku w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń z tytułu zaopatrzenia w ciepło. |
Zmiana rozporządzenia dotyczy, między innymi:
- dostosowania metody kosztowej kształtowania taryfy na wytwarzanie ciepła w jednostkach kogeneracji do nowego mechanizmu wsparcia dla kogeneracji,
- usprawnienia i automatyzacji korekty taryftaryf w przypadku zaistnienia nieprzewidzianej, istotnej zmianie czynników zewnętrznych – w przypadku metody kosztowej,
- uelastycznienia procesu zmiany taryfy sporządzonej metodą uproszczoną w przypadku publikacji nowych cen referencyjnych przez Prezesa URE lub zmiany koncesji,
- wprowadzenie mechanizmu umożliwiającego jednorazowe przeniesienie w taryfie poniesionych w 2018 roku kosztów zakupu uprawnień do emisji CO2, które nie zostały dotychczas pokryte w taryfach kalkulowanych metodą uproszczoną.
|
Projekt rozporządzenia opublikowano w lutym 2020 roku. Do 6 marca 2020 roku trwały konsultacje publiczne, a następnie uzgodnienia międzyresortowe. Rozporządzenie zostało podpisane 7 kwietnia 2020 roku, a jego publikacja nastąpiła 23 kwietnia 2020 roku.
|
Rozporządzenie wchodzi w życie 14 dni od publikacji tj. 8 maja 2020 roku.
|
Rozporządzenie ma pozytywny wpływ na segment Ciepłownictwo, a w szczególności na wytwarzanie energii w kogeneracji. Pozwala na zwiększenie przychodów z tej działalności i uelastycznia proces zatwierdzania taryf. |
|
Projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw. |
Projekt ustawy ma na celu transpozycję dyrektywy EIA w zakresie art. 11 ust. 1 i 3, tj. regulacji dotyczących dostępu społeczeństwa do wymiaru sprawiedliwości w dziedzinie środowiska poprzez przyznanie organizacjom ekologicznym nowych uprawnień rzutujących na możliwość wykorzystania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięć znacząco oddziaływujących na środowisko oraz uzyskiwania dalszych decyzji inwestycyjnych w procesie inwestycyjno-budowlanym. |
Projekt ustawy został opublikowany 24 stycznia 2020 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji i został poddany uzgodnieniom międzyresortowym. |
Skierowanie do konsultacji publicznych. |
Ustawa wpływa na wszystkie segmenty działalności Grupy PGE realizujące inwestycje infrastrukturalne. |
|
Ustawa z dnia 31 marca 2020 roku o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID – 19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw. |
Ustawa wprowadza szereg rozwiązań służących wsparciu gospodarki w okresie epidemii COVID-19 i ogłoszonego na terytorium RP stanu epidemii. Są to między innymi:
- odliczenie straty z 2020 roku w podatku CIT za 2019 rok;
- czasowe zniesienie opłaty prolongacyjnej w należnościach skarbowych i ZUS-owskich;
- dofinansowanie pracodawcy do wynagrodzenia pracownika objętego przestojem ekonomicznym ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych („FGŚP”);
- zawieszenie obowiązku okresowych badań lekarskich dla pracowników.
Kluczowy jest zapis o wyłączeniu stosowania przepisów umożliwiających przedsiębiorstwom energetycznym odcięcie dostaw energii elektrycznej, ciepła lub gazu odbiorcom, którzy nie opłacają w terminie rachunków. Przepisy szczególne mają obowiązywać w czasie stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii.
|
Ustawa weszła w życie 31 marca 2020 roku.
|
– |
Przepisy uniemożliwiające przedsiębiorcom energetycznym prowadzenie windykacji poprzez wstrzymanie dostaw energii lub paliw gazowych mogą istotnie negatywnie wpłynąć na sytuację finansową i płynnościową segmentów: Obrót i Dystrybucja. |
|
Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. |
Ustawa wprowadza dalsze narzędzia osłonowe dla gospodarki w okresie epidemii COVID-19 i ogłoszonego na terytorium RP stanu epidemii. W ustawie znajdują się przepisy pozwalające ograniczyć zakres wnoszenia zabezpieczeń transakcji w formie pieniężnej, obejmujące:
- podniesienie limitu dla możliwych do przedstawienia świadectw pochodzenia potwierdzających wytworzenie energii z odnawialnych źródeł energii (bez współczynnika redukcji i limitów na poziomie danego członka izby oraz całej izby);
- zniesienie współczynnika redukcji dla zabezpieczenia niepieniężnego w postaci uprawnień do emisji Co2 oraz zniesienie limitów na poziomie danego członka izby oraz całej izby;
- wprowadzenie możliwości przedstawienia, jako zabezpieczenie niepieniężne, poręczenia spółki matki;
- zwolnienie z obowiązku ustanowienia zabezpieczenia finansowego w stosunku do części wymaganych depozytów w przypadku wykazania odpowiedniego ratingu inwestycyjnego.
|
Projekt ustawy został opublikowany 28 kwietnia 2020 roku na stronie Sejmu. 15 maja 2020 roku ustawa została opublikowana w Dzienniku Ustaw, wchodząc w życie, co do zasady z dniem następującym po dniu ogłoszenia, a więc 16 maja 2020 roku.
|
|
Ustawa wpływa na wszystkie segmenty działalności Grupy PGE oferując kolejne narzędzia, które mają umożliwić utrzymanie płynności w 2020 roku lub ograniczyć straty w związku z trwającą epidemią COVID-19. |